Туреччина. Порадник економного туриста. Частина 2.


Екскурсії в Туреччині

Отже, як я і обіцяв в першій частині порадника, продовжимо розмову про екскурсії в Туреччині і як з мінімальними втратами отримати максимум задоволення від них.  Очевидно, що як розмаїття так і ціна екскурсій дуже залежить від обраної місцевості, хоча є тури, в які ви зможете поїхати з будь-якого готелю побережжя. Отже, почну з загального підходу до турецьких екскурсій.

Стандартна схема поїздки виглядає наступним чином:
1)купуєте квитки в турагента та домовляєтесь на певну дату, яка вам найбільше підходить;
2)в домовлений час (зазвичай рано-вранці) по вас приїздить бус або “долмуш” (маршрутка), який збирає людей, що підписалися на цей же тур  по готелях;
3)”екскурсуєтесь” по плану (можливі додатково оплачувані “факультативи”);
4)обід/вечеря/поселення в готель (якщо екскурсія займає більше ніж половину дня/день чи декілька днів відповідно);
5)повернення на бусі чи “долмуші” в готель по дорозі розвозячи всіх хто з вами був по їхніх готелях.

Здавалося б все просто і безпроблемно, але насправді поле для оптимізації фізіологічних та матеріальних витрат тут просто неміряне 🙂

Мечеть в Манавгаті

Схема, по якій працюють турагенти досить проста – біля готелів, на базарах та в торгових центрах є точки продажу екскурсій (вони всі виглядають більш-менш одинаково кольорові фотографії та буклети з цінами, місце щоб посидіти-поторгуватися та один-два продавці, які знають потрохи німецьку, англійську або російську мови). Ці люди не організовують турів, а лише продають білети і комунікують з організаторами. Організатори з кожної екскурсії отримують сталий процент, тому якщо й торгуватися, то тільки з агентами. Сторгуватися на місці з оператором туру буде дуже тяжко. Одного разу на рафтінгу з нами були німці, які заплатили по 50 євро з людини, в той час як нам це винесло в районі 70 доларів за двох дорослих (за Даринку грошей не брали) – але оскільки організатори за усіх нас отримали сталу суму, тому навар був виключно на стороні агента. До процесу торгів ми ще повернемося, а поки розглянемо варіанти з місцями продажу.

Найдорожче і найбезпечніше (начебто) вийде замовляти екскурсії просто в готелі або через вашого тур-агента, який буде час від часу діставати вас своїми пропозиціями. Ціни будуть скоріше всього в євро і вищі від середньоринкових на 30-40%. До того ж в такому варіанті не вийде поторгуватися, бо всі ваші аргументи будуть розбиватися об цей залізобетонний агрумент – “найбезпечніше”. Ще один мінус такого варіанту – зазвичай великі тур-оператори компонують екскурсії так, щоб в одному бусі їхали представники братніх націй, тому замість кумедних спостережень за європейцями вийде поспостерігати хіба за поведінкою слов’янської публіки :). З переваг тут можна зазначити транспорт – це буде великий і гарний кондиціонований автобус від туроператора, а не побитий “долмуш” з водієм, який говорить тільки турецькою 🙂

Квадро-ранч 🙂

Досить дорого коштуватимуть тури і біля суто європейських готелів або в місцях, де в немає конкурентів. В таких випадках ціни теж зазвичай в євро і торгуються дуже в’яло – подітися туристам все одно ж нема куди. Плюс явно виражена орієнтація продавців на певну національність – німців чи англомовних європейців, з якими вони “панькаються” більше чим з іншими.

Найдешевше путівки можна знайти на великих базарах, що знаходяться часто за межами міста. Торгуватися там можна буде донесхочу, але тільки якщо ви знаєте турецьку мову і не боїтеся, що вас культурно “розведуть”, забувши вказати якісь особливості пропозиції або підсунувши вам дещо інакшу екскурсію замість тієї, що намальована на буклеті. Словом, такі варіанти більше для місцевих.

Найоптимальнішим варіантом будуть торгові точки розташовані в невеличких базарчиках/торгових центрах біля готелю(є практично біля кожного готельного комплексу, знайти їх буде не важко в межах 15-хвилинної пішої прогулянки околицями). Оскільки конкурувати таким продавцям доводиться з готельними агентами, то вони досить ревно піклуються про свою репутацію і “кидків” намагаються уникати. Ціни на буклетах можуть бути вказані на рівні готельних, але при першій же згадці про знижку опускаються до середньоринкових. Готельні консьєржі зазвичай добре знайомі як з продавцями так і з організаторами екскурсій в своєму районі, тому на рецепції готелю будуть знати де вас шукати в будь-якому разі (зрештою можна лишити контакти агента на всяк випадок).

Лікійські гробниці в Мірі

Отже, яким чином оптимізувати ціну екскурсій? Першим ділом, визначтеся з продавцем. Походіть по двох-трьох різних точках з малозацікавленим виглядом і так ніби знічев’я візьміть буклети в кожного – не ховайте буклети, вони ваша зброя в подальших переговорах :). На цьому етапі не приймайте запрошень від продавців посидіти і попити чайку, бо це автоматично зв’яже вас певним соціальним договором – зазвичай це знак, що ви налаштовані серйозно і справа йде до логічного завершення. З наявними буклетами повертайтеся в готель і в спокійній обстановці сплануйте коли і куди б ви хотіли поїхати – кожна екскурсія має свою тривалість, харчування, час виїзду/приїзду – тому тут уважно зважте свої можливості та бажання. Наприклад, після переїздів маршрутом Демре-Міра-Кекова, я б відвів весь наступний день спокійному відпочинку на морі чи в басейні біля готелю – це ж відпочинок, зрештою, а не виснажливий марафон заради вражень. А от після релаксу в турецькій бані (хамам), можна спокійно поїхати на дайвінг чи квадроцикли.

Отже, маючи приблизний план поїздок і орієнтовний бюджет на “все про все”, повертаємося до торгового центру і вибираємо продавця, який буде найбільш люб’язніший та готовий приділити вам свій час. Ідеальний час для такого візиту – орієнтовно 11-12 година дня, коли інші покупці на морі і ви

Типова реклама в точці продаж

зможете приватно вирішити більшість питань. Чому приватно – та тому, що знижки завжди передбачають певну конфіденційність угод між продавцем та покупцем 🙂 Розслабтеся, випийте чайку, поговоріть з агентом про всілякі буденні дрібнички (обов’язково вставте декілька слів турецькою і похваліть країну, клімат або працьовитих турків – це завжди працює більш ніж на 100% :)), знічев’я погортайте буклети інших продаців(ви ж не забули їх в готелі?) і приступайте до обговорення ваших планів. Уникайте швидкого переходу до меркантильних питань – спочатку розпитайтеся про враження від екскурсії, маршрут поїздки, харчування, час виїзду-повернення. Словом, дайте вашому агенту виговоритися і відчути себе справжнім асом торгівлі путівками 🙂 Для найменших зусиль в плані торгу, замовляйте дві-три екскурсії на раз і тоді автоматом отримаєте знижку 5-10% від ціни. Щоб домовитися про більшу знижку і курс євро до долара 1 до 1 (якщо ціни в євро) треба замовляти 4-5 екскурсій і наполягати на тому, що конкуренти пропонують якусь з них дешевше. Звичайно, згадка про конкурентів дещо охолодить вашу дружню бесіду, але не переймайтеся – ви знову станете найкращими друзями, коли справа дійде до розрахунку 🙂 Зі свого досвіду скажу, що нам вдалося в такому пасивному режимі скинути ціну майже на 20% при замовленні 5 екскурсій та машини.

Памуккалє

Для більш “професійного” торгу вам необхідно знати межу торгу – розмір комісії, яку отримає агент з вашого замовлення. Очевидно, що скидувати ціну агент може тільки в межах цієї величини. Щоб оцінити розмір заробітку агента з кожної екскурсії, можна домовитися з ним про часткову оплату – коли певну суму ви платите йому, а решту безпосередньо організаторам перед поїздкою. В такому варіанті сума, яка залишилася в агента скоріше всього і є його комісійними (можливо з невеличкою передоплатою). Знаючи цю межу, можна розіграти декілька жартівливих сценок в стилі “ах, яка класна країна і хороші люди, але такі вже дорогі екскурсії”, “ми ж всі браття, не гоже братові таку ціну з ближнього лупити”, “он яка моя жінка худа, і дитина морозива ціле літо не їстиме, все на екскурсії піде при таких цінах” і таким чином знизити ціну – головне пам’ятайте, що все це має відбуватися в жартівливо-доброзичливому стилі і приносити задоволення не тільки вам й а продавцю. І знову ж, якщо саму сценку можна робити з оглядом на публіку (що корисно продавцю, бо робить йому рекламу), то остаточні домовленості по цінах краще не афішувати.

Where do you want to go today ?

А от торгуватися з організаторами не тільки марно, а й дещо непорядно, оскільки сам факт того, що ви вдарили по руках з агентом передбачає, що всі цінові питання вже узгоджено. До того ж, між агентами і організаторами ціна вже й так добре вторгована, тому організатор в вашому випадку буде втрачати свій заробіток, що може негативно відобразитися на якості вашої екскурсії.

Щоб уникнути непорозумінь, особливо коли плани ваших поїздок розтягуються на тиждень або й два, краще давати агенту тільки передоплату, а з організаторами розраховуватися по факту їхнього приїзду за вами під готель. Те ж саме стосується і машини – вам все одно доведеться ще раз зустрітися з агентом або представником прокату і підписати документи на страховку та оренду авто. В такому варіанті ви мінімізуєте ризики того, що агент забуде чи спецільно схитрує і не внесе вас в список учасників поїздки.

На сьогодні все, в наступній частині поговоримо про те, які саме екскурсії та розваги пропонують турки і куди краще поїхати самотужки.

Advertisements

One thought on “Туреччина. Порадник економного туриста. Частина 2.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s